Algarve II. – Portugália legszebb strandjai

2017-05-09, Dia

Az egyik oktatónk egyenesen áradozott Algarve-ról, azt mondta, neki az a hely maga a paradicsom, és ha nem látogatunk el oda, akkor Portugáliát se láttuk igazán. Algarve kétségkívül meseszép és különleges hely.

Április eleje még nem szezon, alacsonyabbak az árak, és tized annyi turista van, mint nyáron, amikor is a britek ellepik a strandokat és zsebkendőnyi hely sem marad: 1,5 millióra is duzzadhat a 400.000 fős régió. Viszont az április idő szeszélyes tud lenni, nem mindig volt tökéletes napsütéses időnk (vagyis inkább nem volt). 20-22 °C fok volt némi széllel, ami kellemes volt sétálásra, de fürdéshez már kicsit hűvös volt.

Mi másfél napot szántunk rá ezen strandok bejárására, viszont fürdésre nem igazán maradt időnk, leginkább csak térdig csobbantunk be, egyrészt az időjárás miatt, másrészt pedig minél többet szerettünk volna látni. Autóval mentünk, mert a legtöbb strand csak így közelíthető meg.

Praia da Falésia

Kezdeném a kedvencemmel, ami a legjobban tetszett, és hozzá is tenném gyorsan, hogy ennél szebb strandot még életemben nem láttam. Albufeira városától nem messze található ez a több, mint 5 km-es egybefüggő homokos strand. Szépsége pedig abban rejlik, hogy a part mentén vöröses színű agyag- és homokszikla szegélyezi, amit esőzések alakítanak és formálnak, a partszakasz tulajdonképpen folyamatosan pusztul. Ez az eróziós folyamat biztosítja egyébként a parton a nagyon apró szemcséjű vöröses színű homokot. Az élénk narancs és homokszínű hegyek és a türkiz kék tenger kontrasztja napsütéses időben eléggé lehengerlő látvány, már-már szinte hihetetlen. Nyáron a strand dugig van, de nekünk április első hetében nem sok emberrel (és kutyával :)) kellett megosztanunk fekvőhelyeinket.

Praia de Falésia - avagy a legszebb strand Algarve-ban

Praia da Falésia (Albufeirától keletre)

Praia de Faro

Faro melletti lagúna-strand. Egy fahídon lehet megközelíteni, a reptértől nem messze található, az előző bejegyzésben már esett róla pár szó. Homokos tengerpart gyönyörűen kéklő óceánnal.

Faro homokos strandja

Praia do Faro

Praia da Vigia

Albufeirától nyugatra a sziklák között rengeteg kis rejtett strandra lehet bukkanni. Mi a Praia da Vigiát néztük ki, ami szinte egybefolyik a De Arrifes, illetve a Praia de S. Rafael stranddal. A kisebb strandokon pár emberrel lehetett összefutni, de a nagyobb strandokon már több tucat ember is heverészett és napozott, pedig csak 21-22 fok volt, ennek ellenére a leégés borírékolható volt. A sziklákon járva szembetűnt, hogy a talajba rengeteg kagyló ágyazódott be, pedig több tízméteres magasságban jártunk a vízhez képest. A narancs színű agyag itt is fel-feltűnt, amit a zöld növényzet igyekezett megszelidíteni több-kevesebb sikerrel.

De Arrifes vagy Praia da Vigia strand Dél-Portugáliában

De Arrifes vagy Praia da Vigia

Cala

Miután fentről megcsodáltuk és körbejártuk a barlangos öblöt (nem tudom, mi a hivatalos megnevezés), némi bolyongás után megtaláltuk a strandra vezető ösvényt. Itt nem kellett sokakkal osztozkodnunk a látványon. A kis öbölbe a barlang száján keresztül áramlott be meglehetősen nagy erővel a víz, nem nézett ki teljesen veszélytelennek. Mi csak térdig próbálkoztunk, de a mellettünk álló fürdőruhás lányok is inkább csak menekültek a hullámok elől. Szélcsendben szerintem a lyukon ki is lehet úszni a nyílt terepre, legalábbis békésen el lehet lubickolni a természetes medencében.

Kicsit odébb hardcore mászóknak lehetőségük nyílt egy még vadabb és rejtetettebb strand felfedezésére. Láttunk is egy párost leereszkedni, de közel sem tűnt biztoságosnak a manőver, a négykézláb mászásra nem voltunk felkészülve sem lelkileg, sem testileg, így meghagytuk nekik a titkos partot.

Cala barlangos strand Alagarve-ban

Cala

Praia da Coelha

Eléggé tipikus strand Algarve-on, sziklák között hosszú homokos part, amit a hullámok formálnak. Több helyen is ki van táblázva, hogy omlásveszély van, ezt érdemes is komolyan venni, és nem ugrándozni a homoksziklák szélén, mert elég könnyen beszakadhatnak. A homokban gigantikus méretű kagylókat lehet találni, amik úgy néznek ki, mint a Shell kút emblémája (Szent Jakab-kagylóra hasonlítanak nagyon, aminek egyébként 4,5 euro darabja (!!!) a szupermarketben, de lehet csak “sima” fésűkagylók). Hiába kutattam szorgalmasan, egyben maradt kagylót nem találtam, így üres kézzel távoztam.

Praia da Coelha strand Algarve-ban

Grutas de Benagil helyett Praia de Benagil

Azaz a Benagil barlang, ami egy jóravaló Algarve-ról szóló cikkből sosem maradhat ki (jellemzően elhallgatják a nevét), sőt, jórészt ezt az ikonikus képet rakják ki, ha Algarve strandjairól írnak:

A beetetés

Valójában ez a rész vagy csak hajóval, vagy csak úszva közlíthető meg. Esetünkben az úszás nem játszott (túl hideg volt, túl késő volt, túl sok cucc volt nálunk), a hajók pedig aznap nem jártak a nem megfelelő időjárási viszonyok miatt, így sajnos ezt nem tudtuk megnézni. Ha valaki kíváncsi egyébként arra, hogy milyen a barlangról készült valódi (nem katalógus kép), az most kattintson ide, és ámuljon.

Nekünk be kellett érnünk a mellette lévő partszakasszal, amin a sirályokkal osztozkodtunk, mert az erős szél miatt már mindenki elmenekült. Mi sem maradtunk 10 percnél tovább.

Praia de Benagil - a legtöbbet reklámozott portugál strand

Praia de Benagil sirályai

Praia do Camilo (Lagos)

Mivel már napnyugta után érkeztünk, így a bokáig merülés sem jöhetett szóba, ezért egy szolid piknik erejéig élveztük a megkapó látványt. Rajtunk kívül csak pár ember bóklászott a parton. Egy sziklába vájt mesterséges alagúton keresztül átsétáltunk a szomszédos strandra, ahol rajtunk kívül már tényleg nem volt egy lélek sem.

Ennél a strandnál tapasztaltuk meg, hogy az omlásveszélyre figyelmeztető táblákat érdemes komolyan venni. Egyrészt a fenti kilátó egy része is le volt szakadva, másfelől a lefelé vezető fa lépcsősor egy régebbi lépcsőt hivatott helyettesíteni, ami nemes egyszerűséggel leszakadt a lemorzsolódó homoksziklák miatt.

Praia do Camilo strand Lagosban

Praia do Camilo másodstrandja

Praia da Batata (Lagos)

Név szerint krumpli strand. Lagos belvárosából pár perc sétával elérhető nyíltabb partszakasz. A környékén láttunk pár rossz arcot is, pedig délelőtt látogattuk meg.

Praia da Batata strand Lagos belvárosa mellett

Krumpli strand

Praia da Mareta (Sagres)

Igazi szörfparadicsom, hosszú homokos partját sziklák veszik körül. Itt már tényleg nagyon fúj a szél, hiszen a nyugati parton található, nem pedig a déli, vagyis védetebb részen. Itt 5 perc után menekültünk el a hideg atlanti fuvallatok elől, és ez volt az utolsó strand, amit megnéztünk a rövid kirándulásunk során.