Azori-szigetek: Hasznos infók

2017-04-13, Dia

Ponta Delgada

Egyszer érdemes a központban körbenézni, körbejárni a kis utcákat és végigmenni a kikőtő részen. A part mentén több kávézó is található, itt 1 € körül van egy galao (tejeskávé), amit kilátás mellett lehet elfogyasztani a napsütötte teraszon. “Ínyenceknek” pedig ott a Delkabuckes, a Starbucks helyi megfelelője. A belvárosi utcákon találunk egy Azores Rock Cafét is (Hard Rock Café után szabadon).

Delkabuckes az Azori-szigeteken

Az Azori-szigeteken rengeteg finom sajtot készítenek, hála a szabadon tartott rengeteg tehénnek. A belvárosi piac mellett található King of the Cheeses, Sajtkirály, avagy ‘O Rei Dos Queijos’ nevű sajtműhelybe szállásadónk javaslatára mi is benéztünk. Rengeteg féle sajt volt a pultban, de nem tudtuk, mit kóstoljunk, így az eladó megkérdezte, hogy milyen fajta sajtokat szeretünk, és annak megfelelően a két-három legpopulárissabból adott egy kis kóstolót. A legolcsóbb sajtot 7 €/kg áron adták.

A piacra is érdemes benézni. A magyartól eltérően az itteni piacok nem nyitna korán, reggel 9 előtt még a standok többsége pakol. Mi egy helyi ananászért mentünk, amit 2,5-4 euró/kiló áron kínáltak. Az igazán jó érett ananász egyébként narancssárgás-rózsaszínes, ezt itt tudtuk meg mi is. Ízben akkora különbség nincs az otthon kipróbáltakhoz képest, talán egy kicsit kevésbé savanykás.

Azori ananász

Egyik reggel a házigazda, Patricia hozott egy óriási adag helyi süteményt. Azt mondta, nem bír vele betelni, és hozott nekünk is, vendégeknek. A péksütemény neve Picos, ami egy kókuszos krémmel töltött kalácsüszerűség. Azóta is az ízével álmodom…Szintén Patricia ajánlotta azt a pékséget, ahol a legfinomabbak és legolcsóbbak a termékek: a Padaria Gomes-t. Érdekessége a helynek, hogy ha nem tudjuk hol keressük, biztos elmegyünk mellette, ráadásul este 10-kor nyit, és egészen másnap este 7-ig nyitva is tart.

Picos sütemény Sao Miguelen az Azori-szigeteken

Bolti picos

Padaria Gomes Ponta Delgada

Padaria Gomes pékség

Ponta Delgadaban még strandolni is lehet! Igaz, csak egy elkerített medence-szerűségben, de a helyieket elnézve még nekem is megjött a kedvem a pancsoláshoz. Ha homokos tengerpartra szeretnénk menni, akkor el kell hagyni a fővárost, és minimum 10 km-t menni keleti irányban. Nekünk sajnos nem fért bele az időnkbe, pedig a hét vége felé már nagyon csábítónak tűnt a víz a tűző napsütésben.

Strand Ponta Delgadaban Sao Miguel szigetén

Mit lehet, hol lehet és mennyiért lehet enni?

Első napunkon egy központi étteremben (Café Royal) ettem Bife a cavalo-t, vagyis sült marhahúst hasábbal, salátával és tükörtojással. Kb 4-5 € volt, és amelett, hogy nagyon finom volt, még laktató is. Misi hamburgert evett hasábbal ugyanennyiért, viszont nem gourmet hambit kell elképzelni, de szerintem ez is finomabb volt, mint amit eddig kóstoltunk Lisszabonban.

Valamelyik nap ellátogattunk a Burger Ranchbe, ami egy portugál hamburgeres étteremlánc. Itt 4-6 € egy menü, újratölthetjük a poharat, és lehet kérni lazacburgert is. A kikötőnél van egy extra olcsó (legalábbis amikor ottjártunk, az volt) Burger King is vész esetén.

Burger King Sao Miguelben az Azori-szigeteken

A szállásunktól 15 méterre található egy helyes kis étterem, a Tasca. Szintén szállásadónk (Patricia) javasolta, hogy próbáljuk ki, csak ne felejtsünk el foglalni, mert este nem lehet csak úgy beülni foglalás nélkül (szezonon kívül!). Nagyon kellemes étterem volt, a pincérünk kedves volt és a megrendelt ételek is ízlettek. Előételnek rendeltünk egy grillezett polipot, ami nagyon aprócska adag volt, de annál finomabb.

Grillezett polip a Tasca étteremben

Polip

Második fogásnak pedig az állandó kínálaton felül napi halat is lehetett választani, az éppen aktuálisan halászott típusokból. Én tonhal-steaket ettem szezámbundában, Misi pedig egy piros színű napi halat, mindkettőt 12-13 € körüli áron. Desszertnek kértünk egy ananászos pitét, habár már tele voltunk, de Patricia szerint kihagyhatatlan fogás itt. Azért mi ezzel nem értettünk egyet, nekünk túl édes volt a süti, de más biztos odáig lett volna érte.

Halkínálat a Tasca étteremben

Teljes halkínálat az újságnak álcázott étlapon

Tonhal steak az Azori szigeteken a Tasca étteremben

Tonhal steak

Boca-negra grillezett hal az Azori-szigeteken

Boca-negra

Ananászos pite a Tasca étteremben

Ananászos pite

A központi részen egyébként rengeteg kis étterem van, de ezek sem túl pénztárcabarátak. Láttunk még egy tapas-bart, ahol elfogadható áron voltak a fogások.

Hol lehet vásárolni?

Ponta Delgadaban a központi szupermarket a pláza mellett található, itt Pingo Doce termékeket árulnak, hasonló áron, mint Lisszabonban. Emellett találtunk kis sarki boltokat is, szintén hasonló árfekvéssel, csak szerényebb kínálattal. A központtól kicsit eltávolodva találunk egy Decathlont is.

A nagyobb várásokban mindig találunk egy nyitvatartó szupermarketet, a legeldugottabb városokban pedig mindig van egy kávézó (azaz kocsma), ahol feltankolhatunk üdítőkből vagy édességekből.

Szállás

Mi szállást Ponta Delgadaban foglaltunk, és csillagtúra szerűen utaztunk a szigeten nap mint nap. Aki autót bérel, annak lehet érdemesebb a sziget különböző pontjain megszállni, főleg ha hosszabb időre érkezik, így nem kell minden este visszatérnie a bázisra. Aki buszozni akar, az mindenképp a fővárosban szálljon meg, mert innen a legegyszerűbb eljutni bárhová. Mi airbnb-n keresztül foglaltunk, ár-érték arányban ez az opció tűnt a legjobb választásnak. 20 eurot fizettünk ketten a belvárosi szobáért+reggeliért naponta (márciusban=nem főszezonban).

Autóbérlés

A többség autót bérel a szigeten. Kényelmesebb, mint buszozni, és ha kevés időre megyünk, akkor ez az egyedüli értelmes módja a közlekedésnek. Nagyon sok kölcsönző van, az Ilha Verdét és a nagyon puccosnak kinéző irodákat érdemes kerülni, turisták lehúzásából élnek. Mi előzetesen utánajártunk neten, hogy mely kölcsönzőket ajánlják. Végül a választás a Flor de Nortéra esett, viszont mivel nem foglaltunk előre, már csak “jobb” autó maradt, magasabb napidíjért (32 €/nap). Viszont nem volt gond leadáskor (konkrétan csak a benzint nézték meg, semmi mást), és a kaucóió is csak 100 € volt, amit fizethettünk bankkártyával vagy készpénzzel. Viszont a lengyeleknek is ezt a céget ajánlottunk, és ők egy nagyon leharcolt autót kaptak, ami nem túl vidáman vette az emelkedőket, de végül nem hagyott cserben minket, amikor 4 emberrel kellett felkapaszkopdnia a szerpentinen. Erasmusos csoportokban sok poszt született a megfelelő cég kiválasztásával kapcsolatban, de mivel nem láttam kétszer ugyanazt a kölcsözőt ajánlani, így annyit tudok mondani, hogy érdemes utánaolvasgatni. A kölcsönzésen felül a benzinért kell csak fizetni, az autópályák ingyenesek. Viszont Ponta Delgada városában sok helyen fizetni kell a parkolásért hétköznap, így érdemes résen lenni.

Utazás Busszal

Busszal utazni óriási élmény, és olcsóbb is, mint autót bérelni (4 fő alatt). Sao Miguelen 3 busztársasággal utazhatunk: Varela (nyugati irányba), CRP (észak-keleti irányba), Auto Viacano (dél-keleti irányba). A buszozás ára fejenként 1 €/10 km. A déli buszok elég durván mennek, tapossák a gázt és a féket is, lehetőleg minél gyakrabban. Intenzív élmény, de hányósaknak nem ajánlom megfelelő óvintézkedések híján (deadalon, vagy azonnali bealvás) kipróbálni. Mivel a buszok minden városon és falun átmennek, ezért sokkal többet látunk, mintha az autópályán mennénk. Ha túrázni is akarunk, akkor néhány túraútvonalhoz érdemesebb busszal menni, mivel azok nem körtúrák.

Útközben

Túrázás

Mi imádtunk túrázni, pedig nem vagyunk különösképpen nagy túrázók, és az állóképességünk is átlagos, mégis nagyon élveztük szinte az összes útvonalat. Ezen a honlapon lehet tájékozódni a túraútvonalakról. A honlapon feltüntetetten felül még rengeteg útvonal van, de ezeknek mi nem jártunk utána, “beértük” a közkedvelt túraösvényekkel is. Mielőtt nekiindulunk, érdemes megnézni a sziget webcameráit is, nehogy úgy járjunk, mint mi a Fogo tónál.

Fürdőzés, szörf, kajak-kenu, bálnales

Tengerpartok főleg Sao Miguel déli partvonalán vannak, de nekünk Prai dos Mosteiros (Mosteiros beach) is nagyon tetszett, és ott szörfözni is láttunk többeket.

Szörf Praia dos Mosteirosnál

A szigeten nagyon népszerűek a termálfürdők, ezek közül a legismertebb a Poca de Dona de Beija Furnasban, a Terra Nostra Furnasban, illetve a Caldeira Velha.

A legnagyobb élmény viszont a vízesésben való fürdés (szerintem), ezt Caldeira Velhában is ki is próbáltam, de a Salto do Cabrito vagy a Riberia dos Caldeiroes parkban található vízesések egyike is klassz lehet a déli-délutáni órákban.

A szálláson találkoztunk két amcsi sráccal, akik főleg termálfürdőzni szerettek, de alkalomadtán elmentek szörfözni és kajak-kenuzni valamelyik “hegyi” folyamhoz.

Nagyon népszerű a bálnales is a szigeten. Többtucat iroda kínálatából lehet választani, a legjobbakat a Futurismoról írták, a legolcsóbb pedig a Moby Dick, amivel már 35 €-ért eltölthetünk egy délutánt mindenféle csodálatos vízilények megfigyelésével egy nagy halászhajón. Az árakat persze nem írják ki, be kell menni érdeklődni az irodába, ami nekem már alapból nem szimpatikus hozzáállás. A spanyol srác a hostelből befizette magát egy túrára, de sajnos utána már nem találkoztunk vele, így nem derült ki, hogy megérte-e neki. Március nem kimondottan bálnaszezon, inkább a nyári hónapokban van rá esély, hogy ténylegesen lássunk is valamit. Állítólag delfineket szinte mindig látni, és van olyan iroda, ahol visszafizetik a pénzed, ha nem sikeres a hajóút.  Mi ezt kihagytuk, majd talán legközelebb, ha már vonulnak a bálnák.

Mikor menjünk az Azori-szigetekre?

Bármikor! Mi abban a tudatban utaztunk, hogy hideg lesz, esni fog, és a napot se fogjuk látni. Ennek ellenére már az első nap sikerült leégnem, második nap már a napallergiám is előjött, úgyhogy mehettünk a patikába naptejért. Egy napot leszámítva végig napsütéses időnk volt, 17-20 fokos nappali hőmérséklettel, ami a napsütéssel párosulva nagyon kellemes volt. Kellett azért egy jó nagy adag szerencse is ilyen időjárási körülményekhez, de Sao Miguel ködben és esőben is nagyon varázslatos hely. Ráadásul szezonon kívül egyrészt olcsóbban utazhatunk, szállhatunk meg vagy bérelhetünk autót, másfelől kevés a turista, a túraútvonalakon pedig csak ritkán futottunk össze másokkal.

Ponta Delgada, Sao Miguel reptere

Top 10 látnivaló (szerintünk) nem erősorrendben:

Mi mennyibe kerül?

• Repjegy Lisszabonból Ponta Delgadaban márciusban oda-vissza Ryanair-rel: 26€-tól
  • Autóbérlés: 23-35 €/nap, benzin: 1,45 €/liter, kaúció: 100 €, a második sofőr ingyenes
  • Szállás: 10 €/főtől, de beszéltem olyannal is, aki Couchsourfingelt 5 fős csapattal
  • Buszjegy: 1 €/10 km, tehát ha 45 km-t utazunk, akkor 4,5 € lesz a buszjegyünk. Az élmény felbecsülhetetlen, főleg a déli busztársasággal.
  • Pastel de Nata: 1 € (kávézókban)
  • Péksütik: 1 € alatt
  • Galao (tejeskávé): 1-1,5 €
  • Ebéd: egyfogásos ebéd 5-13 €, attól függ, hol szeretnénk enni.