Kezdetek – Utazás, Lakáskeresés, Perselytörés

2017-01-12, Dia

Utazás

Miután ketten utaztunk, és Misinek van autója, fejembe vettem, hogy autóval fogunk elmenni Lisszabonig. Mivel már busszal sikerült egyszer eljtunom odáig, így a távolság nem rémisztett el (3000 km) . Az utat 3 nap alatt lehet teljesíteni feszes tempóban, két éjszaka szállással 2 főnek. Airbnb-n néztem útbaeső falvakban/városkákban apartmanokat, amiket 3000-5000 Ft körüli áron adtak ki 1 éjszakára, amit korrektnek ítéltem meg. Benzinköltségre 90 000 Ft-ot számoltunk, ami tulajdonképp hasonló nagyságrendileg, mintha repülőjegyet vennénk. Az autó mellett szólt még az is, hogy nem korlátoznak a poggyász méretek, és szinte mindent elvihetünk, amit akarunk. Továbbá szabadabban utazhatunk az országon belül, és nem kell görcsölni az autóbérlésen.

Portugália erasmus költségek

De…pár napja elkezdtem ennek komolyabban utánajárni. Először is sikeresen megfeleldkeztem a felmerülő autópályadíjakról, ami jelen esetben 180 euro lenne. Próbáltam alternatív útvonalakat keresni, de ha nem autópályán tesszük meg az utat, akkor az útidő 30 óráról végeláthatalanra nőne. Felmerült bennem a roadtrip ötlete is, de mivel ehhez legalább 2 hétre lenne szükségünk, és Misinek nem lesz annyi szabadsága, így ezt hamar el is vetetettem. Továbbá az autózás nem csak az útiköltséget vonja maga után, nem árt biztosítást kötni (assistance), különben eléggé meg lehet járni, ha valami gond merülne fel (és miért ne merülhetne fel, hisz egy öregebb autóról beszélünk, és az ördög sosem alszik). Nem beszélve arról, hogy 30 órát levezetni nem kis meló, ráadásul én nem vagyok rutinos vezető, ami továbbnöveli a rizikót. Így be kellett ismernem, hogy az autó nem csak drága, de még kockázatos választás is, így le kellett mondani róla.

A távolság miatt egyetlen alternatíva maradt, mégpedig a repülés. Sok-sok kényelmetlenségtől megkímél az autózáshoz képest, viszont sokkal kevesebb dolgot vihetünk magunkkal. Én örültem volna, ha berendezési tárgyakat és diszítést is vihetnénk magunkkal, mert a lakás finoman is szólva csupasz – de erről majd később írok még bővebben.

Mivel már csak 2 hónap maradt a kiutazásig, ezért villámtempóban nekiálltam bújni a skyscannert. Misi aktiválta a Wizzair kártyáját, így kaptunk 10 000 pontot (azaz forintot) a wizzes klubtagságon felül, és az előrejelzéseim szerint jönnie kellett a hó elejei 20%-os akciónak…és jött is. Így tettünk szert egész olcsón a repjegyekre február 24-ére.

Repülés Lisszabonba

A legmagasabb árkategóriájú jegyet választottuk, amiben benne van egy 32 kg-os feladott poggyász, nagyméretű kézipoggyász, priority boarding – illetve az ezzel járó plusz 1 db kis személyes csomag, és még ülőhelyet is választhattunk térítésmentesen. Vettünk a biztonság kedvéért plusz 1 32 kg-os feladtott poggyászt. A mindenféle szerencsés akciót és kedvezményt igénybe véve kb 21 000 Ft lett a jegy fejenként. Baráti!

Lakáskeresés

Augusztus óta bújtam a Uniplacest (ez a legismertebb albérlet kereső külföldieknek), hetente 2-3 alkalommal megnéztem a felhozatalt. Volt pár igéretes hely, de még korainak tartottam a foglalást nyáron, hiszen közel mint fél év volt a kiutazásig. Telt-múlt az idő, és októberre a jobb lakások elkeltek mind 2017 végéig. Számomra kicsit érthetetlen, de nyilván az árak nem megterhelőek a nyugati országok lakóinak, míg nekünk, magyaroknak és a kelet-európaiaknak 600-700 euró azért nem a ‘mindegy’ kategória. Mivel mi külön lakást szerettünk volna bérleni, nehezebb volt a dolgunk, mint annak, aki csak szobát keres. Árban egyébként nincs számottevő különbség, fejenként 250-350 euro/hó/fő a bérleti díj fixen (azaz rezsivel és mindennel együtt), mindegy, hogy szobát bérelsz, vagy külön lakást/apartmant ketten megosztva. A szoba megosztás már kedvezőbb árakat nyújt, viszont itt is ritkán talált az ember 2 fős normális szobát 500 euro alatt.

Lisszabon lakáskeresés

Egy tipikus Uniplaces lakás hirdetés képe és a kevésbé tipikus szekrény-ágyak. (www.uniplaces.com)

Már a kétségbeesés határán voltam, mivel lakások nagy része már foglalt volt, és a kevésbé szimpatikusak is már 700 euro fölött voltak, ami erősen súrolta a tűréshatárt, hiszen ár-érték arányban közel sem voltak annyira vonzóak. Végül december végén sikerült elcsípni egy nem olyan ‘hű de szép’ és nem olyan ‘hű de jó helyen lévő’ lakást, de korrekt áron, korrekt felszereléssel, mindezt 600 euroért kettőnknek. A lakáskeresésnek és a lakásoknak külön részletes bejegyzést szánok, mert nem annyira egyszerű történet, főleg, ha az ember életében először kényszerül albérletbe (mint én), és elképesztő, mennyi félreérthető és felháborító dologgal találkozhat az ember, ha külföldre akar költözni.

Üvegzseb

Örömben az üröm…fantasztikus dolog utazni és külföldön élni, de sajnos elég komoly anyagi vonzata tud lenni (persze léteznek a hátizsákos túrák is, de ez a blog nem erről fog szólni). Nehéz lenne előre megmondani, hogy pontosan mennyit is fogunk költeni, de azért nagyságrendileg ki lehet számolni.

Erasmus költségek

Csak összefoglalásképp, jelenleg a következő főbb elkerülhetetlen költségekkel számolunk:

• Szállás 4 hónapra (havi 300 euro/fő, vagy napi 10 euro/fő)
  • Utazás Lisszabonba, majd utazás haza (2 x 110 euro/fő) – megj.: az odaút csak 70 euro lett, de hazafelé a nyárra való tekintettel érdemes többel számolni
  • Utasbiztosítás (90 napnál hosszabb távú utazásnál specifikus biztosítás kell, 110 euro)
  • Havi bérlet (havonta 36,2 euro)
  • Telefon “számla” (havi 12-17 euro)
  • Étkezés (havi 200 euro/fő)
  • Utazás Portugálián belül (alkalmanként 200 euro/fő, 3-4 utazás van tervben)
  • Egyéb felmerülő költségek (ez az, amivel senki sem számol, és mégis sok szokott lenni)